Bár az időjárás változás miatt a horgász szezon egyre jobban kitolódik- a vizek esetenként egész évben be sem fagynak-, azért a tél előrehaladtával, már jelentősen csökken a horgászattal töltött napok száma. A halak, lelassult életritmusukall összhangban, egyre
kevesebbet táplálkoznak és megfogni is sokkal nehezebb őket. Vannak, akik számára szinte sosem ér véget a szezon, magam részéről ezt az időszakot a felszerelés megújításának, valamint a következő évre való felkészítésének szentelem.
Ilyenkor van idő rendbe hozni, pótolni a törött alkatrészeket, alaposan áttisztítani mindent. A felszerelés karbantartására fordított idő nagy részét a horgászorsóim tisztítása, szervízelése teszi ki. Nincsenek a gyűjteményemben igazi high-tech modellek, de ami van, az minden szempontból megfelel a versenyek által támasztott követelményeknek. Rendszeres törődés mellett, egy tisztességes anyagokból összeszerelt középkategóriás orsó is teljesen megfelelő. Tapasztalatom szerint amúgy sem a használatból eredő igénybevétel teszi tönkre őket, sokkal inkább a karbantartás hiánya, vagy valami szállításból adódó sérülés végez velük.
Élettartamukat a rendszeres éves szintű karbantartás még nagyobb igénybevétel esetén is jelentősen meg tudja nyújtani. Ha orsóink karbantartását magunk végezzük, nagyon sokat segít, ha uniformizált felszereléssel dolgozunk. A repertoáromban megtalálható nyolc darab orsó mindössze három típusból áll, ebből kettő szerkezetileg közel azonos. Ennek nem csak horgászat közben vannak vitathatatlan előnyei, de javításuk is sokkal egyszerűbb, ha alkatrész utánpótlás és szerelési ismeret terén, nem nyolc különböző szerkezetben kell gondolkodni Az orsókat álltalában a fék kialakítása vagy a szerkezeti felépítésük alapján különböztetjük meg.
Régebben hátsó fékes kivitelűeket sokkal többen használtak, mostanában azonban az elsőfékes és a nyelető fékes orsók a legelterjedtebbek. Elég csak megnézni a népszerű webáruházak kínálatát. Az alábbiakban, a teljesség igénye nélkül, a versenyhorgászatban leggyakrabban előforduló elsőfékes modellekre koncentrálunk.
Az interneten sokféle leírás található szinte minden ezzel kapcsolatos témakörben, kezdve az orsó szerkezeti felépítésétől az alkalmazható kenőanyagokig. Némi utána olvasással egészen jól fel lehet készülni. Annak, akinek más területen van már szerelési tapasztalata és kézügyessége, nyilván könnyebben fog menni. Aki nem annyira jártas műszaki vonalon, neki érdemes lehet valakire rábízni ezt a dolgot.
Vannak olyan szervizesek az országban, akik több évtizedes múlttal a hátuk mögött márkaspecifikusan ismerik az orsókat, és hozzá tudnak jutni a megfelelő alkatrészekhez. A karbantartásnak akkor van értelme, ha a hosszútávú állagmegóvást szolgálja.
Túl sok szerszámra nem lesz szükségünk, de azért van pár dolog, ami elengedhetetlen a szereléshez. A legfontosabb, hogy legyen egy jó csavarhúzó készletünk. Ez azért lényeges mert még egy adott orsó is sokféle típusú csavarfejjel van szerelve és könnyű tönkre tenni, ha nem a megfelelő csavarhúzóval próbáljuk meglazítani-meghúzni azt. Szükséges még pár darab csillagvillás kulcs, jellemzően 10-15-ös méretig.
Ezekre a rotort rögzítő anyacsavar lelazításához van szükség. Esetenként előfordulhat, hogy a rotor kiképzése miatt nem fér oda a villás kulcs, ezért ezekben az esetekben szükség lehet dugókulcs készletre is. A zsír felhordásához megfelelő egy kisebb spatula, ecset, vagy fültisztító pálcika, ha más nincs. Ahhoz, hogy a régi kenőanyagot el tudjuk távolítani kell egy ecset és egy kisebb edény, amiben az alkatrészeket le tudjuk mosni. Sok bajtól megkíméli magát az ember, ha a szereléshez alátétet használ. Az orsó alkatrészei között szép számmal akadnak olyanok, amik örökre el tudnak tűnni egy apró repedésben. A konyhai törlőkendő tökéletes erre a célra.
A következő részben a kenőanyagokról fogunk beszélgetni.
Írta: Falucskai László